منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 6 دقیقه

عملیات بازاریابی در نورومارکتینگ با توجه به عملکردهای مغز انجام می شود. بازاریابی عصبی روشی تاثیرگذار و پر سود; برای جذب مشتریان با هزینه کمتر; برای کسب و کارهای اینترنتی کوچک است. امروزه ترکیب علم بازاریابی با علم عصبی طرفداران زیادی دارد.

در دیجیتال مارکتینگ برای درک بهتر رفتار کاربران و مصرف کنندگان از بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ کمک می گیرند. عملیات بازاریابی در نورومارکتینگ با توجه به عملکردهای مغز انجام می شود. بازاریابی عصبی روشی تاثیرگذار و پر سود; برای جذب مشتریان با هزینه کمتر; برای کسب و کارهای اینترنتی کوچک است. امروزه ترکیب علم بازاریابی با علم عصبی طرفداران زیادی دارد. کسب و کارها برای استفاده از نورومارکتینگ باید قوانین آن را بدانند و بعد از آشنایی با قوانین، بهره لازم را از آن ببرند. تکنیک های نورومارکتینگ کمک می کنند تا بر روی مشتریان تاثیر بگذارند و آن ها را ترغیب به خرید محصولات کنند. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره استارتاپ در اصفهان؛ مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان فعالیت می کند؛ به بررسی کاربردهای بازاریابی عصبی در برندهای مختلف کسب و کارها می پردازیم.

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی چیست؟

بررسی چگونگی و نحوه پاسخ ذهن افراد به پیام ها و تبلیغات برندهای مختلف با کمک سنجش پاسخ پوستی، بررسی حرکات چشم و اندازه گیری امواج مغزی را بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ می گویند. در تعریف دیگر می توانیم بگوییم نورومارکتینگ; طراحی محصول وب سایت و تولید محتوا; به شکلی است که بتوان در مخاطب و مشتری احتمالیِ; واکنش های عصبی و احساسات خاص که مرتبط با خرید باشند را; ایجاد کرد. نورومارکتینگ در دو حوزه اندازه گیری فعالیت اعصاب مغزی و مغر و استنباط پاسخ ها و واکنش های عصبی توسط رفتار مشتریان، فعالیت می کند. دو ابزار یا روش که در بازاریابی عصبی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • ابزارEEG: با استفاده از سنسورهایی که بر روی پوست سر قرار می گیرند، می تواند فعالیت مغز را بخواند.
  • ابزار fMRI: برای ردیابی تغییرات جریان خون مغز، از میدان های مغناطیسی( عکس برداری مغناطیسی) استفاده می شود.

قوانین نورومارکتینگ:

استفاده از نورومارکتینگ در تبلیغاتِ کسب و کارها دارای قوانین زیر است:

  • حاشیه پردازی نکنید و بلافاصله به سراغ اصل مطلب بروید.
  • از شرکت و برند خود صحبت نکنید و بیشتر از ضمیر ما استفاده کنید.
  • سعی کنید ابتدا و انتهای تبلیغ محصولات و خدمات جذاب تر باشد، زیرا افراد توجه بیشتری به ابتدا و انتهای تبلیغ دارند.
  • در تبلیغ محصولات به دلیل ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب، از احساسات مانند ترس، خنده و غیره استفاده کنید.
  • ارائه ویژگی محصولات ملموس و قابل درک باشد.
  • با تصویرسازی درست ویژگی خدمات و محصولات خود را به درستی به مشتری ارائه دهید.

مزایای نورومارگتینگ در کسب و کارها:

بعد از آشنایی با تعریف بازاریابی عصبی لازم است شما را با مزایای خوب آن آشنا کنیم. مزایای نورومارکتینگ در کسب و کارها شامل موارد زیر است:

به دست آوردن نگرش های تازه:

نسبت به بازاریابی سنتی، بازاریابی عصبی چشم انداز متفاوتی دارد و نگرش ها و افکار تازه ای را به کسب و کارها ارائه می دهد. صاحبان کسب و کارها می توانند ایده های جذابی را ارائه دهند و تبلیغات محصولات خود را به صورت ماندگارتر طراحی کنند. نگرش ها و افکار تازه و استفاده از خلاقیت های خاص، به نوعی پایه بازاریابی به روش نورومارکتینگ هستند.

شناسایی واکنش های ناآگاهانه مشتری و بالا بودن دقت نظرسنجی:

در بازاریابی به روش نورومارکتینگ به دلیل استفاده از ایده ها و نگرش های جدید; در افشای احساسات کاربران و مشتریان; دقت بالایی شده است و واکنش های احساسی را خیلی سریع شناسایی می کند.

جلوگیری از تغییر احساس واقعی و سنجش واکنش های گذری آن ها:

گاهی در برابر سوالات پرسیده شده، افراد از جواب های از قبل تعیین شده استفاده می کنند. با توجه به اینکه بازاریابی عصبی دقت بالایی دارد، سریع متوجه می شود و احساسات واقعی آن ها را نشان می دهد. مزیت دیگر نورومارکتینگ این است که می تواند بلافاصله بعد از دیدن تبلیغات تلویزیونی توسط مردم، احساسات آن ها را به صورت لحظه ای ثبت کند و بر این اساس از تبلیغات مناسب جهت معرفی و فروش محصولات خود استفاده کند.

به صورت خلاصه مزایای نورومارکتینگ موارد زیر است:

  • مقرون به صرفه بودن استراتژی ها و تاکتیک ها
  • جمع آوری بازخوردهای صادقانه و واقعی
  • بررسی دقیق رفتار و احساس مشتریان نسبت به خدمات و محصولات
  • بالا بردن میزان خلاقیت در تبلیغات برای فروش بالا و تاثیر بیشتر بر روی مخاطب
  • یافتن راه حل برای مشکلات موجود در تبلیغات
بازاریابی عصبی Neurological marketing

کاربرد بازاریابی عصبی

استفاده از بازاریابی عصبی در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین به فروش بهتر محصولات و خدمات کمک می کند. نورومارکتینگ با توجه به تکنیک هایی که برای بازاریابی محصولات انجام می دهد، کاربردهای گسترده ای دارد. در ادامه مطلب از آژانس دیجیتتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان و مشاوره سرمایه گذاری در اصفهان است؛ به بررسی کاربردهای نورومارکتینگ می پردازیم.

ارزیابی بازار کاربرد بازاریابی عصبی:

از کاربردهای خوب و مفید نورومارکتینگ این است که می تواند واکنش مخاطبان و کاربران را به تبلیغات تجارتیِ محصولات و کلیپ های تبلیغاتی، اندازه گیری کند. این سنجش و آنالیز کمک می کند تا کسب و کارها و برندها، از تبلیغات و راهکارهای مناسب برای فروش خدمات و محصولات خود استفاده کنند.

برندینگ محصولات:

در بازاریابی آنلاین لازم است نام تجاری شما در ذهن مشتریان ماندگار باشد، که استفاده از بازاریابی به روش نورومارکتینگ تاثیر فراوانی دارد. برند سازی همیشه نباید به صورت تصویری باشد. یکی از روش های خوب و قدرتمند برای شناخته شدن برند کسب و کارها و ماندن در ذهن مخاطبان، استفاده ار برندسازی صوتی است. استفاده از لوگوی صوتی کوتاه به همراه تصویر خاص; مانند برندسازی گوشی نوکیا که خیلی موفق عمل کرده است; باعث ماندگاری در ذهن مخاطبان می شود.

خدمات حرفه ای و کمک گرفتن از رنگ در طراحی موثر محصولات:

کیفیت خدمات در کسب و کارهای اینترنتی مهم است و متاثر از ادراک مخاطب است. برای تبدیل ادراک به داده های قابل بررسی، از بازاریابی عصبی استفاده می شود. یکی از تکنیک های مهم در بازاریابی، استفاده از رنگ ها است که به خوبی می توانند بر روی مخاطبان و مشتریان تاثیر بگذارند. هر چه قدر رنگ انتخابی برند با ویژگی محصولات متناسب و هماهنگ باشد، تاثیر بیشتری در موفقیت کسب و کارهای مختلف دارد. در مجموع طراحی وب سایت زیبا، استفاده از قالب های منحصر به فرد، قواعد روانشناسی رنگ ها و تکنیک های بازاریابی عصبی کمک می کنند که کاربران تجربه کاربری خوبی از وب سایت شما داشته باشند. تکنیک ردیابی حرکات چشم ها در نورومارکتینگ به کسب و کارها کمک بزرگی می کند.

انتخاب فونت درست:

برای رسیدن به اهداف مختلف در طراحی وب سایت از فونت استفاده می شود. انتخاب فونت مناسب از کاربردهای مهم نورومارکتینگ است. استفاده از فونت های پیچیده ذهن مخطبان را بیشتر درگیر می کند و اطلاعات بیشتر و بهتر در ذهن آن ها می مانند. جهت تاکید بر روی اطلاعات مهم; از فونت های پیچیده و انتقال صریح و ساده اطلاعات به مخاطبان; از فونت ساده استفاده کنید.

قیمت گذاری محصولات کاربرد بازاریابی عصبی:

یکی از عواملی که بر روی موفقیت برند و افزایش فروش تاثیر می گذارد، استفاده از استراتژی ها و تکنیک های هوشمندانه قیمت گذاری محصولات است. کسب و کارها و برندها می توانند جنبه منطقی بازاریابی را انتخاب کنند و قیمت محصولات را دقیق و گرد نشده اعلام کنند. می توانند جنبه احساسی را انتخاب کنند و قیمت محصولات را به صورت گرد یا رند شده اعلام کنند. ناگفته نماند که می توانند از ترکیب هر دو روش بازاریابی استفاده کنند و همچنین استفاده از درصد تخفیف؛ به جای تعیین مبلغ تخفیف داده شده هم؛ روشی از بازاریابی عصبی است؛ که توجه مخاطبان را به قیمت های پیشنهادی و درصد تخفیف جلب می کند.

بسته بندی محصولات و استفاده از تایید اجتماعی کاربرد بازاریابی عصبی:

با استفاده از روش بازاریابی EEG یا ردیابی حرکات چشم در نورومارکتینگ، کسب و کارها می توانند عناصر تاثیرگذار در جلب مخاطب را شناسایی کنند. کمک گرفتن از نورومارکتینگ در بسته بندی محصولات علاوه بر زیبایی محصول، باعث بهبود تجربه کاربری می شود. در کنار انتخاب فونت مناسب و استفاده از روانشناسی رنگ ها در بسته بندی محصولات؛ از تایید اجتماعی آن ها هم کمک بگیرید. از آن جایی که افراد ترجیح می دهند از برندها و محصولات معروف استفاده کنند; کسب و کارها باید از کمپین های بازاریابی ارجاعی، دریافت هدیه در ازای معرفی آن ها به دیگران و به اشتراک گذاشتن نظرات مثبت کاربران و رضایت آن ها; استفاده کنند.

نورومارکتینگ در تبلیغات

کاربرد گسترده بازاریابی عصبی در دنیای تبلیغات است، که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین بر اساس هدف مجموعه و برند خود از آن استفاده می کنند. به کار بردن تکنیک ها و روش های بازاریابی عصبی کمک می کند تا نسبت به روش های سنتی تبلیغات اثرگذاری بیشتری داشته باشند. انواع کاربردهای نورومارکتینگ در تبلیغات شامل موارد زیر است:

  • بهره بردن از نتایج در طراحی، بسته بندی و محصول
  • استفاده از نتایج هنگام ارزیابی بازار
  • بهره بردن از نتایج در چیدمان وب سایت، فروشگاه و تم انتخابی
  • استفاده از نتایج در استراتژی های تخفیف برای فروش بیشتر
  • استفاده از نتایج در ارائه خدمات به افراد و مشتریان

تکنیک های نورومارکتینگ در کسب و کارها:

در روش بازارایابی عصبی از تکنیک های خاص برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می شود. مهمترین تکنیک های نورومارکتینگ شامل موارد زیر است:

  • تکنیک استفاده از حواس پنجگانه مانند لامسه و غیره
  • تکنیک بررسی و تحلیل فعالیت های عصبی مغر افراد و مشتریان
  • به کار بردن مباحث روانشناسی در تحلیل ها و آنالیزهای به دست آمده
  • استفاده از ردگیری چشمی جهت مشاهده رفتار مشتریان
  • تکنیک بررسی حالات مختلف چهره و نوع لبخند مشتریان

جمع بندی

بازاریابی دارای زیر شاخه های متعددی است، که در دنیای دیجیتال امروزه و دیجیتال مارکتینگ تاثیرات فراوانی دارد. بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ; یکی از زیر شاخه های بازاریابی است; که در تبلیغات برند و ارائه محصولات و خدمات; نقش مهمی را ایفا می کند. این نوع از بازاریابی کمک می کند تا کسب و کارها اطلاعات مفید و دقیقی از رفتار انسان داشته باشند و بر این اساس در کسب و کار و فروش موفق باشند. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ با حضور متخصصین مجرب در حوزه مشاوره تبلیغات در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان؛ و مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان فعالیت می کند. شما می توانید برای توسعه کسب وکار خود از مشاوره دیجیتال مارکتینگ ایکاد بهره مند شوید.