منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در طراحی وب سایت قبل از انجام هرکاری مانند کدنویسی، لازم است که سبک های طراحی سایت ها را بشناسید و بر اساس نوع کسب وکار یکی از انواع آن را انتخاب کنید. سبک طراحی وب سایت می تواند تاثیر زیادی در جلب نظر کاربران و مخاطبان داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین سبک طراحی به موفقیت وب سایت کسب و کار موردنظر کمک بزرگی می کند.

یکی از الزامات در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین راه اندازی و انتخاب سبک طراحی وب سایت است. در طراحی وب سایت قبل از انجام هرکاری مانند کدنویسی، لازم است که سبک های طراحی سایت ها را بشناسید و بر اساس نوع کسب و کار یکی از انواع آن را انتخاب کنید. سبک طراحی وب سایت می تواند تاثیر زیادی در جلب نظر کاربران و مخاطبان داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین سبک طراحی به موفقیت وب سایت کسب و کار موردنظر کمک بزرگی می کند. طراحی خوب وب سایت; علاوه بر اینکه کاربران شما را به مشتری دائم تبدیل می کند; باعث ماندگار شدن برند کسب و کارتان هم می شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است با انواع سبک طراحی آشنا باشید تا بسته به نوع کسب وکارتان و هدف های مشخص شده بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه مطلب از وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره سئو سایت در اصفهان؛ مشاوره کسب و کار در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان فعالیت می کند؛ شما را با انواع سبک طراحی آشنا می کنیم.

انواع سبک طراحی وب سایت

یکی از اقدامات مهم در راه اندازی وب سایت فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارها این است که قبل از انجام هر کاری سبک طراحی وب سایت انتخاب شود. آشنایی با انواع سبک طراحی کمک می کند تا با توجه به نوع کسب و کار و هدفی که دارید، یکی از سبک های طراحی سایت را انتخاب کنید. در ادامه شما را با انواع سبک طراحی و ویژگی های هر کدام آشنا می کنیم.

سبک طراحی وب سایت متریال:

در این سبک از طراحی استانداردهای لازم آن توسط گوگل تعیین و تبیین شدند و به دلیل به روز بودن می تواند تاثیرات مثبتی بر روی رتبه و سئوی وب سایت داشته باشد. سبک طراحی وب سایت متریال دیزاین از ترکیب دو سبک انیمیشن و تخت ایجاد شده است. دارای ویژگی های استفاده از سایه، ترکیب رنگ های مشخص، عمق در صفحه و استفاده از انیمیشن های جذاب برای زیباتر شدن است. از این سبک در طراحی برنامه های مهم و کاربردی موبایل اندروید و همچنین وب سایت ها استفاده می شود.

مزایا و معایب سبک طراحی متریال:

سبک طراحی متریال در کنار ویژگی های خوب و خاص، دارای مزایا و معایبی است. مزایای سبک طراحی متریال شامل موارد زیر است:

  • بین وب سایت و اپلیکشن یکپارچگی و همگونی وجود دارد.
  • به دلیل استفاده از افکت ها و انیمیشن های زیبا، وب سایت جذابیت بالایی دارد.
  • یوزرفرندلی وب سایت بالا است و محیط کاربری راحتی دارد.
  • دارای نمایش سه بعدی است.
  • هنگام طراحی استانداردها و معیارهای مشخصی دارد.

معایب این سبک متریال شامل موارد زیر است:

  • به دلیل استفاده از انیمیشن و تصاویر متحرک در این سبک، باتری موبایل زود خالی می شود و وب سایت برای آن ها سنگین است.
  • تغییرات چارچوب اولیه طراحی مشکل است.
  • به دلیل تعیین شدن استانداردها و معیارهای این سبک توسط گوگل، دست طراح برای اجرای خلاقیت باز نیست.

سبک طراحی تخت یا فِلت:

از سبک های رایج در طراحی وب سایت سبک طراحی تخت است؛ که اجزا و المان های این طرح؛ ساختار منظم و موزونی دارند و در نزد مخاطبان؛ از محبوبیت زیادی برخوردار است. استفاده از سبک تخت در وب سایت کمک می کند تا کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی وب سایتی زیبا، سبک و منظم با طراحی گرافیکی داشته باشند. عدم استفاده از استایل هایی مانند سایه، شیب، رنگ بندی مناسب، داشتن تصاویر گرافیکی تخت، تایپوگرافی خاص و شیک و عدم استفاده از بوردرهای ضخیم و رنگ های جیغ از ویژگی های خوب سبک طراحی وب سایت تخت است.

انواع سبک طراحی وب سایت

مزایا و معایب سبک طراحی تخت یا فِلت:

سبک طراحی تخت یا فلت دارای مزایای زیر است:

  • در طراح وب سایت های واکنش گر یا ریسپانسیو از سبک تخت استفاده می شود.
  • به دلیل حذف فاکتورهای غیر ضروری در این سبک، حجم صفحات وب سایت کم و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحات بیشتر است.
  • روند طراحی وب سایت تخت به دلیل حذف المان های غیر ضروری راحت، سریع و آسان است.

سبک تخت یا فلت در کنار مزایای خوب دارای معایب زیر است:

  • به دلیل استفاده از المان های ساده و حذف مواردی مانند برجستگی و سایه; علاوه بر کاهش جذابیت بصری وب سایت; توجه کاربران و نرخ کلیک وب سایت کاهش پیدا می کند.
  • استفاده از سبک طراحی وب سایت تخت باعث یکنواخت شدن وب سایت ها و مشابه شدن آن ها در فضای اینترنت می شود.

سبک طراحی وب سایت انیمیشنی:

یکی از انواع سبک طراحی وب سایت ها سبک انیمیشنی است، که جذابیت زیادی در وب سایت ها ایجاد می کند. طراحان با کدنویسی، انیمیشن را به وب سایت اضافه می کنند که طرفداران زیادی دارد. نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که همه مرورگرها این سبک از طراحی وب سایت را ساپورت و پشتیبانی نمی کنند.

مزایا و معایب سبک طراحی انیمیشنی:

در کنار جذابیت های سبک طراحی وب سایت انیمیشنی، مزایای آن شامل موارد زیر است:

  • به دلیل جذابیت و تاثیرگذار بودن، کاربران زمان بیشتری در وب سایت می مانند.
  • پویایی وب سایت، تعامل کاربر با وب سایت را بالا می برد.
  • به دلیل خاصیت سبک انیمیشنی کاربران تبلیغات را خیلی راحت تر پذیرا هستند.
  • تاثیر زیادی بر روی کاربران و جلب توجه آن ها دارد و مطالب وب سایت توسط کاربران بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.

از معایب سبک انیمیشنی می توانیم تنها به سنگین شدن صفحات وب سایت اشاره کنیم.

سبک طراحی تک صفحه ای:

در این سبک از طراحی، وب سایت تنها دارای یک صفحه است که همه امکانات و خدمات در آن یک صفحه ارائه می شوند. همچنین محتویات آن یک صفحه به صورت اسکرول در اختیار کاربران قرار داده می شود و کاربران در زمان کمی به تمام محتویات سایت دسترسی دارند. همچنین پیمایش برای کاربران در صفحه راحت است. کسب و کارهایی که تولید محتوای کمی دارند می توانند از سبک طراحی تک صفحه ای برای وب سایت خود استفاده کنند.

مزایای و معایب سبک طراحی تک صفحه ای:

سبک طراحی وب سایت به صورت تک صفحه ای مزایای خوبی دارد، که شامل موارد زیر است:

  • در این سبک دسترسی داشتن به صفحات و کل اطلاعات وب سایت برای کاربران راحت تر است.
  • محتوای تولیدی در این سبک از طراحی وب سایت تاثیرگذاری حداکثری بر روی مخاطبان دارد.
  • جهت تعریف داستان برند کسب و کارها سبک طراحی تک صفحه ای گزینه مناسبی است.
  • به راحتی کاربران با اسکرول کردن یا دکمه های موجود در منو ،به بخش های مختلف وب سایت می روند.

در کنار مزایای خوب، سبک طراحی وب سایت تک صفحه ای معایبی دارد، که می توانیم به عدم اشتراک گذاری محتوای وب سایت توسط کاربران و تاثیر منفی بر روی سئوی وب سایت به دلیل محدودیت در بهینه سازی کلمات که تنها یک کلمه است، اشاره کنیم.

جمع بندی

انتخاب نوع سبک طراحی وب سایت در جلب توجه کاربران و مخاطبان تاثیر زیادی دارد. صاحبان کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی باید با توجه به نوع کسب و کار خود و مزایا و معایب هر کدام از سبک های طراحی، بهینه ترین حالت را برای وب سایت خود انتخاب کنند. هنگام راه اندازی و طراحی وب سایت حتما از تیم های متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با مراجعه به آژانس دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مشاوره بازاریابی دیجیتال در اصفهان؛ مشاوره شبکه های اجتماعی در اصفهان و مشاوره استارتاپ در اصفهان است؛ می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد و متخصصین و مشاوران برتر این آژانس؛ کمک بگیرید.