منبع: دیجیتال مارکتینگ ایکاد
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ربات گوگل با کمک نشانه ها و علائم مانند Schema می تواند روابط و معانی موجود در سایت ها را درک کند و به بهترین شکل آن ها را ارائه دهد. استفاده از کدهای اسکیما در وب سایت به خصوص وب سایت های کسب و کار که نیاز به دیده شدن دارند کمک می کند تعداد کلیک ها و بازدید از وب سایت افزایش پیدا کند.

کدهایی که برای موتورهای جستجو، شناخت صفحات را آسان تر می کنند اسکیما یا Schema نام دارند. ربات گوگل با کمک نشانه ها و علائم مانند Schema می تواند روابط و معانی موجود در سایت ها را درک کند و به بهترین شکل آن ها را ارائه دهد. استفاده از کدهای اسکیما در وب سایت; به خصوص وب سایت های کسب و کار که نیاز به دیده شدن دارند; کمک می کند تعداد کلیک ها و بازدید از وب سایت افزایش پیدا کند.

همچنین این کدها می توانند در موتور جستجوی گوگل بر روی رتبه بندی وب سایت ها تاثیر مستقیم داشته باشند. Schema انواع مختلفی دارد که می توانند بر روی سئوی وب سایت تاثیرات خوبی بگذارند. در ادامه مطلب از وب سایت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که مرکز مشاوره کسب و کار در اصفهان؛ مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان است؛ شما را با انواع Schema و تاثیرات آن بر روی سئو آشنا می کنیم.

اسکیما چیست؟

به زبان نشانه گذاری که بین موتورهای جستجوی گوگل یک زبان مشترک است و کمک می کند تا سریع تر و راحت تر اطلاعات صفحات را تشخیص دهند و درک کنند را اسکیما یا Schema می گویند. اگر به درستی از نشانه گذاری های اسکیما در وب سایت خود استفاده کنید، باعث می شود ارزش وب سایت شما در موتورهای جستجوی گوگل بیشتر باشد و توسط کاربران کلیک بیشتری بر روی محصول و خدمات شما شود. علاوه بر بالا رفتن آمار بازدید و دریافت رتبه بهتر از گوگل، فروش و سود وب سایت های کسب و کار اینترنتی و آنلاین بیشتر می شود.

می توان گفت کاربردی ترین و قدرتمند ترین روش های سئو وب سایت، بهینه سازی با کمک نشانه گذاری Schema است. اگر با نحوه استفاده از Schema آشنایی ندارید؛ می توانید برای وب سایت کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود؛ از متخصصین مجرب تیم دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره سئو سایت در اصفهان و مشاوره دیجیتال مارکتینگ در اصفهان فعالیت می کنند؛ کمک بگیرید. در ادامه شما را با افزونه ها و ابزارهای آماده و رایگان جهت استفاده کدهای Schema آشنا می کنیم.

استفاده از google tag manager برای نشانه گذاری اسکیما:

در این روش در وب سایت کدهای JSON-LD با عنوان کد HTML اضافه می شوند. بعد از هر بازدید تگ های HTML فعال و توسط گوگل شناسایی می شوند. در نتیجه باعث می شود نمایش نتایج مرتبط برای مخاطبان و کاربران بهتر انجام شود.

استفاده از google webmaster tools برای نشانه گذاری اسکیما:

دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین Schema کمک می کند تا بتوانید مطالب وب سایت را نشانه گذاری کنید. در نتیجه محتوا را به مخاطبان در ریچ اسپینت نمایش می دهد.

استفاده از میکرودیتا و افزودن کد:

به اطلاعات و داده های کوچک که محتوا و موضوعات بخش ها و قسمت های مختلف وب سایت را مشخص می کنند، میکرودیتا می گویند. به ازای هر میکرودیتا سه تگ وجود دارد، که با کمک آن ها می توان کد Schema را نوشت و در هدر وب سایت قرار داد.

انواع اسکیما کدامند؟

استفاده از انواع اسکیما کمک می کند تا موتورهای جستجوی گوگل درک بهتری از محتوای تولید شده در وب سایت ها داشته باشند. درادامه شما را با انواع Schema آشنا می کنیم.

کاربرد کدهای اسکیما

Schema افراد:

به معرفی افراد و اطلاعات آن ها شامل تاریخ تولد، نام، تحصیلات، اعضای خانواده و آدرس می پردازد. استفاده از این نوع Schema زمانی اهمیت بیشتری دارد که فرد در زمینه هنری، ورزشی یا علمی مهم باشد.

Schema سازمانی:

اطلاعات یک سازمان مانند اطلاعات تماس، نام، آدرس مکانی، آدرس پروفایل، لوگو، موقعیت مکانی و اطلاعات دسترسی را مشخص می کند. با سرچ و جستجوی نام سازمان یا کمپانی در گوگل؛ بر روی صفحه باز شده مستطیل سبز رنگ؛ نشان دهنده اطلاعات تماس و موقعیت مکانی و مستطیل قرمز؛ نشان دهنده نام سازمانی لوگو و نام است.

Schema محصولات و سیستم پیشنهادی:

این نوع از اسکیما اطلاعات لازم و مفید خدمات یا محصولات مانند وضعیت موجودی، جزئیات و قیمت را در صفحات نتایج نمایش می دهد. Schema محصولات تنها با نام کالا، گزینه مناسب را در نتایج نمایش می دهد.

Schema مقالات:

کاربرد آن در وبلاگ اخبار و پست ها است و کمک می کند تا موتور جستجوی گوگل خیلی راحت تر و ساده تر محتوای تولیدی شما را درک کند.

Schema بردکرامبز:

نمایش مسیر یک صفحه را بردکرامبز می گویند و لینک از صفحه اصلی تا صفحه ای که مدنظر باشد ( لینک مسیر) این اسکیما نشان می دهد. مزیت آن این است که کاربران می توانند موقعیت خود را ببینند و نرخ پرش کاهش می یابد.

Schema کسب و کار محلی:

اسکیما در کسب و کارهای محلی که به صورت محلی فعالیت دارند، کاربردی و مفید است. کاربران خیلی راحت می توانند اطلاعات آدرس، موقعیت مکانی شرکت یا برند، ساعات کاری و غیره را بدست آورند.

Schema ویدئو:

استفاده از محتواهای ویدیویی برای موتورهای جستجو نیاز به توضیحات تکمیلی دارد. Schema ویدیویی برای ایندکس محتوای ویدیویی و کمک به خزش گوگل روش کاربردی و خوبی است.

اسکیما Review/Rating:

این نوع از اسکیما به بررسی امتیاز محصولات که توسط کاربران ثبت شده است، می پردازد. به ربات های گوگل اطلاع داده می شود که کاربران چه امتیازی به محصول هدف داده اند.

اسکیما چه تاثیری بر روی وب سایت ورد پرس دارد؟

با توجه به اینکه امروزه بیشتر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین در وب سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند، می توانید با کمک یک سری از افزونه ها برای وب سایت وردپرسی خود اسکیمای موردنظر را تولید کنید. این افزونه ها شامل موارد زیر است:

  • افزونه Faq Schema: با کمک این افزونه پاسخ کوتاهی در رابطه با سوالات متداولی که برای کاربران هنگام دیدن محتوا یا موضوع پیش می آید، داده می شود. این افزونه کمک می کند تا وب سایت ها بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
  • افزونه Schema pro: با کمک این افزونه انواع محتوای وب سایت مانند پروفایل، ویدئو و محصولات نشانه گذاری می شوند.
  • افزونه Rank Math Pro: این افزونه کمک می کند تا برای هر صفحه خاص کد اسکیما ایجاد کنید.

درحالت کلی اسکیما می تواند به صورت غیر مستقیم بر روی وب سایت وردپرسی تاثیر مثبت داشه باشد. هنگامی که کاربران در نتایج جستجوی گوگل وب سایت شما را انتخاب می کنند گوگل بر این اساس رتبه خوبی به وب سایت شما می دهد. هنگامی که از Schema در وب سایت وردپرسی استفاده می شود، نرخ کلیک بالا می رود. از دیگر تاثیرات مثبت Schema بر روی وب سایت وردپرسی می توانیم به ایندکس شدن وب سایت شما اشاره کنیم. با درک بهتر محتوای تولیدی وب سایت شما توسط گوگل، شانس ایندکس شدن وب سایت شما بیشتر می شود.

جمع بندی

استفاده از اسکیما در وب سایت کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین کمک می کند تا از گوگل و کاربران امتیاز خوبی را دریافت کنند. این کلمات برنامه نویسی و کدها کمک می کنند تا در نتایج سرچ گوگل مطالب و اطلاعات مفید بهتر نمایش داده شوند. در طراحی و راه اندازی وب سایت و استفاده از Schema می توانید از شرکت های دیجیتال مارکتینگ معتبر؛ مانند شرکت دیجیتال مارکتینگ ایکاد؛ که در زمینه مشاوره بازاریابی دیجیتال مارکتینگ در اصفهان؛ مشاوره طراحی سایت وردپرس در اصفهان و مشاوره کسب و کار در اصفهان فعالیت می کند؛ کمک بگیرید. همچنین می توانید از خدمات پکیج دیجیتال مارکتینگ ایکاد استفاده کنید.